~ niezalogowany
6 kwietnia 2013r. o 13:12
cd uzasadnienia
W
przypadku przedsiębiorców, którzy nabyli prawa do zwolnień przed wejściem w życie
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie kamiennogórskiej specjalnej
strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 232, poz. 1549), to jest przed 30 grudnia 2008 roku, skrócenie okresu
korzystania ze zwolnienia w podatku od nieruchomości wynosi 3 la
ta.
W p
rzypadku przedsiębiorców, którzy nabywali prawa do zwolnień od momentu wejścia w życie
pod rządami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie kamiennogórskiej
specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 232, poz. 1549) to jest począwszy od dnia 30 grudnia 2008
roku, skrócenie okresu korzystania ze zwolnienia w podatku od nieruchomości wynosi 6 l
at.
J
ak zauważył Trybunał Konstytucyjny w uchwale z dnia 27 września 1994 r. zadania
wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego „mają charakter funkcji państwa rozumianego
jako powszechna organizacja władzy publicznej i dlatego powinny podlegać rygorom przewidzianym
przez Konstytucję dla wykonywania funkcji państwowych. Muszą w szczególności pozostawać
w
zgodności z fundamentalną zasadą demokratycznego państwa prawnego (...) Nie do przyjęcia byłby
pogląd przeciwny, że w demokratycznym państwie prawnym zadania publiczne, stanowiące realizację
władztwa państwowego, a
zarazem odnoszące się do stosunków między instytucjami władzy
i
obywatelami, podlegają w różnym stopniu rygorom praworządności i legalności w zależności
od
charakteru prawnego podmiotu mającego kompetencje do ich wykonywania” (sygn. akt W. 10/93,
OTK 1994, nr 2, poz. 46, s. 191-194.). Stanowisko to zachowało pełną aktualność również pod
rządami Konstytucji RP z 19
97 r.
W
yrażona w art. 2 Konstytucji zasada państwa prawnego, a zwłaszcza wynikające z niej zasady
zaufania obywatela do państwa, pewności prawa oraz ochrony praw nabytych nakazują, by zmiana
prawa dotychczas obowiązującego, która pociąga za sobą niekorzystne skutki dla sytuacji prawnej
podmiotów, dokonywana była zasadniczo z zastosowaniem techniki przepisów przejściowych, a co
najmniej odpowiedniej vacatio legi
s.
S
ytuacja prawna osób dotkniętych nową regulacją winna być poddana takim przepisom
przejściowym, by mogły mieć one czas na dokończenie przedsięwzięć podjętych na podstawie
wcześniejszej regulacji, w przeświadczeniu, że będzie ona miała charakter stabilny. Zasada zaufania
obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa nakazuje także należyte zabezpieczenie
interesów w toku, a zwłaszcza należytą realizację uprawnień nabytych na podstawie poprzednich
przepisów. Stanowisko takie wyraził Trybunał Konstytucyjny m.in. w orzeczeniach z 2 marca 1993 r.
(sygn. akt K. 9/92) i 15 lipca 1996 r. (sygn. akt K. 5/96) oraz wyrokach z 24 października 2000 r.
(sygn. akt SK 7/00) i 10 kwietnia 2006 r. (sygn. akt SK 30/0
4).
P
rzestrzeganie powyższych zasad ma szczególne znaczenie w sytuacji, w której dochodzi do
zmiany przepisów, które już znalazły zastosowanie jako czynnik kształtujący sytuację prawną ich
adresatów (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 10 lipca 2000 r., sygn. akt SK 21/99). Wówczas na
prawodawcy ciąży obowiązek ochrony praw słusznie nabytych i ochrony interesów będących w toku,
za pomocą powszechnie przyjętych technik stanowienia prawa, ze szczególnym uwzględnieniem
techniki przepisów przejściowych (orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2 marca 1993 r., sygn. akt
K. 9/92 oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 listopada 1997 r., sygn. akt K. 26/97). Przepisy
przejściowe powinny zawierać unormowania umożliwiające ich adresatom dokończenie przedsięwzięć
podjętych w oparciu o wcześniejsze regulacje (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 stycznia 2003
r., sygn. akt SK 37/01 oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego 11 marca 2003 r., sygn. akt SK 8/0
2).
Interesy w toku podlegają bardziej intensywnej ochronie, jeżeli prawodawca ustanowił regulacje
prawne dotyczące ściśle określonych rodzajów przedsięwzięć (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25
czerwca 2002 r., sygn. akt K 45/01, wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 stycznia 2007 r., sygn. akt
U
5/06 oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2009 r., sygn. akt P 6/07). Powołana
zasada ma szczególnie kategoryczny charakter, jeżeli pierwotnie wyznaczone zostały pewne ramy
czasowe, w których jednostka może realizować określone przedsięwzięcie według z góry ustalonych
reguł, w zaufaniu, że nie zostaną one zmienione, a jednocześnie dane przedsięwzięcie ma charakter
rozłożony w czasie i jednostka faktycznie rozpoczęła realizację danego przedsięwzięcia (wyrok
Trybunału Konstytucyjnego z 7 lutego 2001 r., sygn. akt K. 27/00, wyrok Trybunału Konstytucyjnego
z 16 stycznia 2007 r., sygn. akt U 5
/06).
Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu
postanowiło jak w sentencji.
Na niniejszą uchwałę Radzie Miejskiej w Nowogrodźcu przysługuje skarga, którą wnosi się
do
Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, za pośrednictwem
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej
uchwały.
Przewodnicząca Kolegium
Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu
Lucyna Hanus