#alter nieaktywny
21 czerwca 2016r. o 11:42
To jest niezwykle istotna informacja :)
Prezydent Chin daje sygnał do inwestowania w Polsce
Podpisanie czterdziestu umów handlowych i porozumień dwustronnych towarzyszy poniedziałkowej wizycie prezydenta Chin Xi Jinpinga w Polsce. Polska liczy, że Chińczycy podreperują nasze drogi i zmodernizują koleje. A czego w zamian chcą mieszkańcy Kraju Środka?
- Mam nadzieję, że Polska stanie się bramą do Europy dla Chin, także w sensie gospodarczym - powiedział prezydent Duda, witając na dziedzińcu Pałacu Prezydenckiego prezydenta Chin Xi Jinpinga w Polsce. Głowy państw podpisały oświadczenie o ustanowieniu strategicznego partnerstwa między Polską i Chinami. Podczas wizyty pierwszego obywatela Chin w naszym kraju zostanie podpisanych w sumie około 40 umów handlowych i porozumień dwustronnych.
Interesy przy dźwiękach szanghajskiej rapsodii
Z okazji spotkania na szczycie w Warszawie trwają fora ekonomiczne, na których strony chińska i polska rozmawiają o współpracy gospodarczej i o nowych inwestycjach w Polsce - przede wszystkim o Nowym Jedwabny Szlaku, który jest potężnym projektem chińskiej ekspansji ekonomicznej, na którym ma skorzystać także Polska.
- Przed nami nadzieja na dokonanie skoku ekonomicznego, a także dla symbiozy między strategiami gospodarczymi Polski i Chin. Projekt One Belt One Road [jeden pas, jedna droga - red.] to szansa na większą obecność chińskich przedsiębiorców w Polsce i przyspieszenie rozwoju polskiej infrastruktury. Dziś jest dzień przełomu, a mam na myśli wydarzenia gospodarcze, które towarzyszą wizycie prezydenta Chińskiej Republiki Ludowej - powiedział Sławomir Majman z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Dla przedsiębiorców z Kraju Środka wizyta prezydenta Chin to ważny sygnał na to, by inwestować w Polsce.
Koncepcja lądowego i morskiego Nowego Jedwabnego Szlaku, którego częścią jest projekt One Belt One Road, zakłada utworzenie sieci korytarzy transportowych, które połączyłyby Chiny z krajami Unii Europejskiej. Oznacza to budowę bądź modernizację infrastruktury transportowej - kolejowej, drogowej, portów lądowych i morskich oraz lotnisk, a także tworzenie infrastruktury przesyłowej (ropociągi, gazociągi) oraz telekomunikacyjnej.
Jak konkretnie Polska ma na tym skorzystać?
Ponieważ dla Azji jest "przedmurzem" Europy Zachodniej, nasze punkty rozładunkowe, porty i infrastruktura kolejowa są przystankiem (ale też często punktem docelowym) do dalszego transportu chińskich towarów na Zachód. Polska jest członkiem założycielem AIIB (Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych). Ta międzynarodowa instytucja założona przez Chiny ma wspierać budowę infrastruktury transportu i energetyki. Polsce ma ona ułatwiać dostęp do procedur przetargowych. Liczymy też, że Chiny zainwestują duże pieniądze w modernizację naszych dróg, kolei, a także portów. Współpraca ma też obejmować kojarzenie kontrahentów.
Mleko, samoloty, miedź
Dziś na polsko-chińskim forum biznesowym organizowanym przez PAIiZ ta agencja podpisała umowę z China Council for Promotion of International Trade (to rządowa chińska instytucja zrzeszająca firmy handlowe i inwestycyjne, ma oddziały w każdej prowincji Chin). Otworzyła też biuro w Polsce - jest ono pierwszą ich placówką w Europie Środkowo-Wschodniej. Współpraca ma polegać na ściąganiu inwestorów do Polski. Na forum przy dźwiękach "Szanghajskiej rapsodii" podpisano dziś też szereg umów handlowych: na export polskich produktów spożywczych dla dzieci, produktów mlecznych, na sprzedaż samolotów Orka, a także w branży farmaceutycznej. Zostanie też przedłużona umowa KGHM z ChinaMinMetals na sprzedaż miedzi do Chin.
A na co liczą Chińczycy? Mieszkańcy kraju jedwabiu i herbaty garną się do inwestowania u nas. Z nieoficjalnych informacji wiemy, że będą startować w przetargach dotyczących rozbudowy portu w Gdańsku czy Rail Baltica (linia kolejowa, która jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego).
Jedwabnym Szlakiem Online
Na forum współpracy ekonomicznej "Jedwabny Szlak Online 2016" ogłoszono memorandum o polsko-chińskiej współpracy informatycznej. - Nowy Jedwabny Szlak to koleje, drogi, polskie porty, strategia gospodarcza, ale także współpraca informatyczna, szybkie kojarzenie kontrahentów - mówił dr Jerzy Rzymanek, przewodniczący Związku Importerów i Eksporterów. Podczas forum zainaugurowano otwarcie magazynu Osell. To grupa, która wchodzi na polski rynek właśnie podczas wizyty prezydenta Xi Jinpinga. Oferują usługi e-commerce: budowanie transgranicznych kanałów dystrybucji, aplikacje do przesyłania informacji dla firm na całym świecie, pomagają łamać bariery językowe i kulturowe firmom z Azji i Europy.
Jabłka podbijają chiński rynek
Pośród umów, jakie jeszcze dzisiaj mają zostać podpisane lub ogłoszone z okazji wizyty Xi Jinpinga, jest ogłoszenie sygnowania protokołu w sprawie wymogów fitosanitarnych dla polskich jabłek. Oznacza to, że może już we wrześniu kontenery z tymi polskimi owocami pojadą do Kraju Środka. - Bardzo się z tego cieszę, sam o to zabiegałem. Mamy ogromne nadwyżki z powodu rosyjskiego embarga, a także ciężkie sytuacji rubla - powiedział Janusz Piechociński, były minister gospodarki i wicepremier.
<b> Poezja Królową Sensytywnego Życia. </b>